10. MANGLER
I det omfang der ikke er indgået særskilt serviceaftale, eller produkterne er leveret med videregående garanti eller reklamationsret fra producentens side, yder HBK Data Service 2 års reklamationsret på alle varer mod forevisning af faktura som dokumentation for leveringsdag. Reklamation mod fejl og mangler skal straks ved konstateringen fremsættes skriftligt over for HBK Data Service inden udløb af reklamationsfristen.
HBK Data Service forbeholder sig ret til inden for reklamationsperioden så vidt muligt at foretage afhjælpning af fejl og mangler på eget værksted eller foretage omlevering.
Omkostninger ved indlevering og returnering af varer i forbindelse med mangelafhjælpning betales af kunden.
Såfremt en vare som jævnfør fejlbeskrivelsen testes fejlfri, påregnes et testgebyr på kr. 100,- ekskl. moms pr. del.
Såfremt afhjælpning af en konstateret fejl eller mangel, som HBK Data Service er ansvarlig for, ikke foretages inden for rimelig tid efter modtagelse af skriftlig reklamation, kan kunden hæve aftalen eller kræve forholdsmæssigt afslag i købesummen, hvis den konstaterede fejl eller mangel er af væsentlig betydning for kunden, og HBK Data Service har været bekendt hermed. Herudover kan der ikke over for HBK Data Service gøres andre mangelbeføjelser gældende som følge af fejl eller mangler, herunder krav om erstatning for direkte eller afledte økonomiske tab, følgeskader eller tab af data.
Ethvert krav mod HBK Data Service som følge af fejl og mangler er beløbsmæssigt begrænset til den mangelfulde vares købspris/udfaktureringspris. Der kan således heller ikke fremsættes krav som følge af afledte tab, følgeskader eller tab af data.
11. PRODUKTANSVAR
HBK Data Service er alene erstatningspligtig for produktansvar, som kan støttes på ufravigelige lovbestemmelser, og fraskriver sig således ethvert yderligere ansvar, der ikke kan støttes herpå.
Medmindre andet udtrykkeligt fremgår af ufravigelige lovbestemmelser, hæfter HBK Data Service ikke for tingskade, som forårsages af defekter ved leverede produkter og enkeltdele heri, såfremt sådan defekt kan henføres til grov uagtsomhed hos HBK Data Service. Det erstatningsansvar, som måtte påhvile HBK Data Service omfatter alene kundens direkte tab, men ikke afledte tab, følgeskader eller tab af data, og er beløbsmæssigt begrænset til de leverede produkters købspris/udfaktureringspris.
12. OPHAVSRET
Kunden er forpligtet til at respektere og efterkomme HBK Data Service og eventuelle underleverandørers til enhver tid gældende immaterielle rettigheder og licensvilkår og forpligtes herved til at overholde dansk rets til enhver tid gældende regler for omgang med programmel.
13. EJENDOMSFORBEHOLD
HBK Data Service forbeholder sig ejendomsretten til leverede varer, indtil det fulde fakturabeløb, morarenter og eventuelle rykkergebyrer er betalt. Så længe ejendomsretten ikke er overgået til kunden, er kunden ikke berettiget til at udleje, pantsætte, eller på anden måde disponere over de leverede varer, bortset fra videresalg på en måde, som ikke bringer HBK Data Service ejendomsret i fare.
14. TVISTER
Enhver tvist i anledning af den indgåede aftale skal anlægges ved Retten i Herning under anvendelse af dansk ret.